Czego potrzebujesz, aby w pełni cieszyć się zabawą na stoku?  Przede wszystkim musisz w pełni zapanować nad swoim ciałem sunącym z niemałą prędkością w dół.

Aby z lekkością i gracją jeździć na nartach należy pewnie stać na nogach, skręcać zgodnie z własną wolą i móc zatrzymać się wtedy, gdy jest to niezbędne.

Oto pierwsza część narciarskiej „nauki chodzenia”, która pomoże ci zrozumieć od czego zacząć przed prawdziwym atakiem na alpejskie stoki.

 

1. Podstawowe ruchy nartami. Twoje narty są na sztywno przytwierdzone do butów narciarskich, dlatego jeżeli przekręcisz stopę w lewo, narta także skręci w tę stronę. Początkowo staraj się skręcać jedną stopą naraz, tak aby zapoznać się z uczuciem skrętu odpowiednich mięśni. Podstawowa zasada jest prosta  – kierujesz nartę tam gdzie chcesz jechać.

2. Sposób w jaki stoisz ma ogromy wpływ na prawdopodobieństwo upadku już podczas startu. Nie stawiaj stóp blisko siebie. Nogi powinny być rozstawione na szerokość bioder, palce stóp skierowane lekko do siebie, a pięty na zewnątrz. W ten sposób twoje narty ustawią się w kształt litery V. Taka postawa daje solidną pozycję wyjściową. Zegnij lekko kolana i biodra trzymając ręce szeroko jakbyś chciał kogoś przytulić. Przed wyruszeniem w dół stoku wypróbuj swoją sprężystość zginając się podczas postoju.

3. Kontroluj prędkość i moment zatrzymania. Jeżeli wiesz, że nie potrafisz tego robić, to prędzej czy później zrobisz krzywdę sobie lub innym narciarzom na stoku.  Powyżej opisana pozycja litery V idealnie nadaje się zarówno do kontrolowania prędkości jak i do hamowania na delikatnych pochyłościach. Aby zwolnić lub się zatrzymać należy po prostu skierować stopy palcami do wewnątrz, odchylając szerzej pięty. Pamiętaj jednak żeby nie stykać nart czubkami. Odległość pomiędzy nimi powinna wynosić mniej więcej 10 centymetrów.

Podczas jazdy, próbuj poszerzać tylny rozstaw nart aż do znacznego wytracenia prędkości i ponownie je zbliżaj, aby przyśpieszać. Następnie znowu oddalaj pięty, ale tym razem na tyle szeroko, by całkowicie się zatrzymać.

4. Wytrenuj skręcanie.  Podczas jazdy po bardziej stromych stokach powyższe ćwiczeni może pomóc jedynie przy zwalnianiu, ale na pewno nie będzie skuteczne podczas próby hamowania. Na bardziej ekstremalnych pochyłościach należy przeciwstawić się grawitacji przez ustawienie nart prostopadle do kierunku zjazdu. Aby to zrobić skieruj narty w kierunku, w którym chcesz się zatrzymać. Najłatwiej zrobić to pozostając w pozycji V i skręcić narty tak, aby ustawić się w poprzek stoku.

Umów się na profesjonalne szkolenia narciarskie z instruktorami Ski Planet podczas najbliższego sezonu narciarskiego.